Een sauna rondje
05 juni
2015

Voor je begint aan een saunarondje ga je eerst even naar het toilet. Daarna neem je een warme douche en maak je gebruik van de aanwezige douchegel. Doe dit ook als je thuis al gedoucht hebt.

Je huid is nu helemaal schoon om aan een saunarondje te beginnen. Na het douchen droog je je af, immers een natte huid zal in de sauna straks het transpireren belemmeren.

Warm voetenbad

Het nemen van een warm voetenbad is een belangrijk onderdeel van de saunagang. Het warme water verwarmd het bloed in je voeten en daarmee in het hele lichaam, en hierdoor worden de porieën verwijd. Een warm voetenbad duurt ongeveer 5 tot 10 minuten.

 

Sauna

Je bent nu klaar om een saunacabine in te gaan. Neem een handdoek mee om op te liggen of zitten en laat je slippers buiten de saunacabine staan. Op de onderste bank is de temperatuur lager dan de middelste en bovenste bank, dus hoe hoger hoe warmer.  Ga op je handdoek zitten of liggen en zorg dat je voeten even hoog zijn als je billen. Zo warmt je hele lichaam gelijkmatig op. Als je denkt dat je wel wat meer hitte aan kan verplaats dan rustig een bank omhoog.
Om lekker op temperatuur te komen en je lichaam zich aan te laten passen blijf je minimaal 6 minuten in de sauna. De maximale aanbevolen tijd is 15 tot 20 minuten. Doorgaans voel je zelf het beste aan wanneer je de saunacabine wilt verlaten, luister hier goed naar.

 

Buiten afkoelen

Na het verlaten van de saunacabine begin je het afkoelen met een korte wandeling buiten of ga je op een ligbed buiten liggen. Blijf in ieder geval 5 tot 15 minuten in de buitenlucht, desgewenst met een badjas of omgeslagen handdoek zodat je het niet te koud krijgt.

 

Koelen met water

Het is heel belangrijk om je lichaam en vooral je hoofd goed te koelen om warmtestuwing te voorkomen. Je kunt hiervoor een koude douche nemen of een afspoelslang gebruiken om het zweet van je af te spoelen. Begin bij je enkels en polsen en ga geleidelijk naar boven naar hals en hoofd. Daarna neem je een koud dompelbad of stortdouche. Niet goed koelen kan tot hoofdpijn lijden, let hier goed op.

 

Warm voetenbad

Na het koelen neem je een voetenbad om de poriën te openen zodat de warmte in het lichaam goed kan worden afgevoerd. Let op als je tijdens dit voetenbad weer een beetje begint te zweten, je moet dan opnieuw afkoelen in verband met warmtestuwing. Blijf weer 5 tot 10 minuten in het warme voetenbad.

 

Rusten

Voordat je opnieuw aan een saunarondje kunt beginnen moet je je lichaam laten bijkomen en rusten. Het is heel belangrijk om nu de vochtbalans op peil te brengen door genoeg water te drinken. Neem je tijd om te rusten, maak gebruik van het zwembad of de rustruimte. Vanwege de hoge temperatuur van het bubbelbad is het aan te raden hier nog even mee te wachten

 

Herhalen

Als je toe bent aan een volgende saunagang mag je de eerste warme douche overslaan.  Wissel gerust een saunacabine eens af met een Turks stoombad. Na een verblijf in een infraroodsauna kan je in plaats van een koude douche of dompelbad beter douchen met lauw water en het lichaam heel rustig laten afkoelen.

 

Laatste update: 13-03-17
Meer in deze categorie: « De eerste keer... Löwly »

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat je de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

SaunaScout Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van leuke nieuwe sauna's en aanbiedingen. Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Nieuw op saunascout

SaunaScout aanbieding: sauna Elysium